Ukrainalaisten auttaminen Pirkkalassa 31.5.2023

16.6.2023

Pirkkalan Lions klubit Pirkkala Pirkattaret ja Pirkkala Naistenmatka Toteuttivat Pirkkalassa tämän Lions E-piirin hankkeen.

Alkuselvityksessä saimme SPR:n Jaana Kallioluomalta tiedon, että meillä ukrainalaisia on parisenkymmentä. Ukrainalaiset saivat toivoa tavaroita/tarvikkeita Tärkeätä oli, että toiveet vastasivat E-piiristä tulleita ohjeita. Pirkkalan osalta toiveet tämän täyttyivätkin. Toiveet koskivat urheiluun liittyviä polkupyöriä, potkulautoja ja skeittilautoja sekä muita kodin tarvikkeita.

Lahjoitettavien tuotteiden hankinta suoritettiin paikalliselta Citymarketilta. Heidän apunsa sekä Jaanan apu lahjoitusten sopivuudesta oli merkittävä onnistuneelle toteutukselle.

Luovutus oli 31.5.2023 klo 16.30 Ollikantie 16 A pihapiirissä SPR:n toimitilojen vieressä. Tilaisuudessa olivat läsnä Marja-Leena Siltakorpi ja Anita Ranta Pirkattarista ja Teuvo Männistö Naistenmatkan klubista.

Tilaisuudessa Anita luovutti lahjoitustaulun sekä kertoi Lions toiminnasta sekä toiminnastamme hyväntekeväisyysjärjestönä.

Viimein oli aika ottaa lahjoitetut tavarat haltuun.  Pyörien osalta selvitettiin mm. lukitsemiset ja kypärän käyttö.

Luovutustilaisuus oli molempia osapuolia koskettava. Halauksia, kiitosta ja peukkua tuli. Pyörän käyttöä harjoiteltiin.

Saimme myös upean kortin missä ukrainan ja suomen sydän lyövät kättä!

Osa ukrainalaisista käy SPR:n Pirkkalan osaston järjestämässä suomen opetuksessa, sen lisäksi osa käy myös muissa opetusryhmissä. Osalla on jo kotipaikka päätös. Osa käy töissä. Omaa ammattitaitoa edellyttävää työtä ei vielä ole löytynyt. Kielitaito on ollut esteenä.

Vielä tapahtuman jälkeen Jaana sai viestin Lidialta, jossa hän halusi sydämensä pohjasta kiittää meitä ja kaikkia suomalaisia siitä lämmöstä, huolenpidosta ja hyvyydestä, jota he ovat kokeneet koko ajan näinä vaikeina aikoina. Hän haluaa toivottaa kaikille meille terveyttä, onnea ja kaikkea hyvää! Tätä me myös haluamme toivottaa heille!

E-piiri 107 E hanke hygieniakassit 2022.  Näitä kasseja Pirkattaret lahjoittivat Pirkkalaan ukrainalaisille 34 kpl.

Anita Ranta

LC Pirkkala Pirkattaret

Klikkaa kuvia nähdäksesi myös kuvatekstit